dimarts, 5 d’agost del 2014

Els Pujol: mestres de cases a Badalona i Vilassar

Aprofitant les vacances d'estiu, un any més estic gaudint amb les meves recerques genealògiques, i aquest agost em toca Vilassar, Vilassar entès però en un sentit ampli, atès que al s. XVIII Vilassar integrava els veïnats dels actuals Vilassar de Dalt, Cabrils i Vilassar de Mar.

Encallat com estic en la recerca a Badalona del cognom de la meva mare, i amb la meva afició per les hipòtesi genealògiques, no sóc massa donat a treballar amb dades confirmades, m'avorreix molt, i com que sempre he pensat que els arbres genealògics són una cosa viva, que van canviant, m'ha donat per investigar sobre el possible origen vilassarenc, o no, del meu segon cognom.

He llegit que eren força habituals a l'època els matrimonis entre famílies d'un mateix gremi, per entendre'ns, era comú que un jove mestre de cases es casés amb la filla d'un altre mestre de cases d'una població propera.

D'aquí la hipòtesi que el meu Jaume Pujol i Mas, jove mestre de cases casat a la parròquia de Santa Maria de Badalona el 30 d'agost de 1769 amb Paula Vidal i Sunyol, filla del mestre de cases badaloní, Domingo Vidal i Canals, fos el mateix Jaume Pujol i Mas, batejat el 4 d'octubre de 1748 a la parròquia de Sant Genís de Vilassar, fill Jaume de Pujol Riera i de Maria Mas i Mas de Vall del veïnat de Cabrils a Vilassar. Per a un jove vilassarenc de vint-i-un anys casar-se amb la filla d'un reconegut mestre de cases de Badalona no seria mala cosa.

Us deixo alguns arbres que estic muntant amb les dades de què disposo, a l'espera de poder anar confirmant i ampliant dades.

Badalona





Cabrils






Cites i Fonts:


1779. Àpoca atorgada davant d’un notari de Mataró, entre Jenis Pujol Mestre
de cassas, del Lloch de «VILASSAR DE MAR TERME Y PARROQUIA DE SANT
GENÍS DE VILASSAR», i Francisca Dorda y Abril, viuda de Geroni Dorda Pages
del relatat «VEYNAT DE CABRILS».

1. Josep Samon i Forgas. Vilassar de Dalt + Cabrils + Vilassar de Mar = VILASSAR.2007.
2. Familysearch.org. España, Bautismos 1502-1940.
3. Primer llibre de matrimonis de Sant Genís de Vilassar de de Dalt, de Mar i Cabrils (1568-1680).
4. Esposalles Parròquia Santa Maria de Badalona anys 1747 a 1805. 
5. Jordi Casanovas Berdaguer (dades Cabrils).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada