diumenge, 17 de maig del 2020

Per què el meu Zippo m'ha fet un Jotts?

A qui no li ha passat, en més d’una ocasió, que misteriosament li ha desaparegut a casa un objecte d’us quotidià. Unes claus que sempre deixes al mateix lloc i que quan més necessites no trobes. Poses la casa cap per avall  i no hi ha manera que apareguin, i al cap d’unes hores, o dies, apareixen en un altre lloc, o encara pitjor al mateix lloc on havies mirat una desena de cops i no havies estat capaç de trobar-les.

A aquest curiós fenomen li va donar nom la parapsicòloga anglesa Mary Rose Barrington que es va entretenir a descriure i teoritzar sobre aquest fet paranormal, classificant i catalogant-ne les seves diferents manifestacions. 


Malaurdament avui mateix que el meu estimat Zippo m’ha fet un Jotts, he descobert que la ex-presidenta de la Oxford University Society for Psychical Research va traspassar el passat 20 de febrer, just l’endemà d’aparèixer a Espanya el primer cas de COVID-19, materialitzant ella mateixa un dels tipus de Jotts que va descriue, un Flyaways en tota regla, quan quelcom desapareix d’un lloc conegut i mai més no torna a aparèixer.

Per sort, en el meu cas, el meu Zippo ha experimentat, segons la classificació de la Mary Rose, un Walkabout, és a dir, un objecte que ha desaparegut d’un lloc conegut (la taula del meu menjador) i ha aparegut després d’unes hores en un lloc força estrany, sota el rotllo de paper de cuina, sense que ningú a casa hagi sabut explicar com hi ha anat a parar.


El meu avorriment confinat no s’ha vist prou satisfet amb esbrinar la naturalesa del fenomen que ha fet desaparèixer l’encenedor i l’extensa investigació de la Sra, Barrington i m’ha calgut investigar a fons quina relació hi havia entre el fenomen i l’objecte que n’ha estat víctima.

Aquí arribats, he descobert que els populars encenedors de benzina, Zippo, creats per George G. Blaisdell a Bradford, Pensilvania l’any 1932, son coneguts per la seva garantia de per vida (d’aquí el seu preu), que perden quan se’n fa un mal us (entenguis fer us de pedres, metxes o benzina d’altres marques).


Des del 1933 s’han fabricat més de 500 milions d’encenedors Zippo que en el seu interior hi duen gravat Use only genuine Zippo lighter fluid, wicks, and flints. Doncs pel meu mal cap, el meu mal anglès o amdues coses alhora, ahir vaig gosar substituir la pedra gastada del meu Zippo per la d’un modest Clipper recarregable, que prèviament vaig haver de desmuntar. Així doncs, el resultat de la meva investigació ha posat de manifest, tot relacionant el fenomen i l’objecte, que aquest i no un altre ha estat el motiu que el meu Zippo m’hagi fet un Jotts. Encara he tingut sort que la modalitat escollida ha estat un  walkabout que si arribo a canviar la marca de benzina, igual em fa un flyaways com el que s’ha endut la Sra. Barrington, que descansi en pau, o com el que m’ha recordat la data de fabricació el meu Zippo.


Tots els Zippo, des dels anys 30 del segle passat, hi duen gravat el seu mes i any de fabricació, en el meu encenedor hi figura G 10. G, setena lletra de l’alfabet llatí (juliol) i 10 (2010). Una data molt significativa per a mi, i un altre Jotts de la Sra. Barrington. El juliol de 2010 vaig gaudir moltíssim de la programació del meu estimat Ple de Riure amb Faemino y Cansado, Leo Bassi, els magnífics pallassos ucraïnesos de Mimirichi Clown i els francesos de Les Frères Duchoc que van ser els darrers espectacles a l’enyorada carpa del festival, que en aquella edició també va fer un Jotts, un autèntic flyaways,  per no tornar mai més.


Per acabar, als qui em coneixeu i sabeu que un encenedor no em dura ni dues setmanes, ni a mi ni als qui demano foc, he de confessar que malgrat la data de fabricació, el meu estimat Zippo el vaig adquirir tot just la setmana passada aquí al costat de casa, a l’estanc del carrer de la Indústria de Badalona, l’únic comerç que he tingut la sort de visitar aquests dos darrers mesos. En fi, ja veieu que els caps de setmana de confinament, fase 0, àmbit metropolità nord, donen per molt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada